07 Mac 2007

Membuat panggilan melalui Internet

Membuat panggilan dari komputer ke nombor telefon melalui Internet secara percuma

Kemunculan teknologi Internet telah banyak mengubah cara industri dan sesuatu perniagaan beroperasi. Internet telah mengubah cara masyarakat berkomunikasi dengan mewujudkan kemudahan e-mel. Internet juga telah mengubah cara untuk mendapatkan maklumat dengan wujudnya laman web. Seterusnya Internet dapat mengubah cara masyarakat berjual-beli dengan kewujudan e-dagang (e-commerce). Kini dengan wujudnya Skype, iaitu kemudahan yang membolehkan kita bercakap secara percuma dengan menggunakan komputer dan sambungan Internet telah membolehkan seseorang itu bercakap tidak kira di mana sahaja asalkan terdapat peralatan dan kemudahan sambungan Internet.

Setakat ini Skype hanya boleh menghubungkan perbualan secara percuma di antara komputer dan komputer sahaja, untuk bercakap dari komputer ke telefon bimbit biasa pengguna terpaka membeli prabayar (prepaid) yang dikenakan bayaran. Bukankah bagus jika komputer boleh mendail ke nombor telefon tanpa dikenakan bayaran? Memanglah nampak mustahil, tetapi banyak perkara dalam bidang teknologi ini nampaknya mustahil pada asalnya.

Di sini terdapat satu cara bagaimana pengguna boleh membuat panggilan dari komputer ke telefon bimbit atau telefon talian tetap secara percuma. Jangan risau ianya tidak menjadi kesalahan atau melanggar undang-undang. Apa yang kita perlukan hanyalah komputer dan kemudahan Internet.

Langkah pertama pergi ke Gizmo Project kemudian muat turun (download) perisian yang dinamakan Gizmo. Setelah anda muat turun persiain tersebut ikutilah langkah seterusnya:

  1. Muat turun perisian Gizmo di http://www.gizmoproject.com/
  2. Pasangkan (install) perisian tersebut di dalam komputer anda.
  3. Daftarkan diri anda.
  4. Daftarkan diri rakan anda jika dia tidak mempunyai komputer.
  5. Tambahkan nombor telefon rakan anda dengan format +60 [diikuti dengan nombor telefon mereka] contoh +60193550006 atau +60355692755.
  6. Tambahkan juga nama Gizmo anda ke dalam akaun rakan anda jika dia juga ingin menelefon anda menggunakan kemudahan ini.
  7. Tambahkan nama rakan anda ke dalam akaun anda dengan menggunakan kemudahan - Invite

  8. Buat panggilan ke nombor rakan anda dengan menggunakan Gizmo.

  9. Bercakaplah sepuasnya.

1 ulasan:

  1. Tanpa Nama07 Mei, 2007

    skype juga bagus utk conference compared to yahoo messenger tapi maximum pada 5pendengar saje

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi melawat dan memberi komen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...