22 Mac 2007

Peralatan membaiki PC

Tidak banyak peralatan yang anda perlukan untuk membaik pulih komputer peribadi (PC) dan penggunaan peralatan tambahan biasanya bergantung kepada bentuk kerosakan dan cara penyelesaian.

Jika masalah berkaitan konfigurasi sistem operasi (OS) atau perisian (software)...

Kerosakan sebegini biasanya tidak memerlukan peralatan pertukangan, sebaliknya buku panduan (manual) yang disertakan atau boleh didapati di Internet (pengalaman sebelum ini juga sangat berguna) sudah memadai untuk menyelesaikan masalah ini. Panduan sebegini juga boleh dapat di sini dan dikemaskini dari semasa ke semasa. Selain itu, anda juga mungkin memerlukan beberapa perisian utiliti dan diagnostik untuk menyelesaikan masalah berkaitan konflik antara perisian dan sistem operasi (Windows atau Linux atau Macintosh), atau menyelesaikan masalah seperti serangan virus, malware dan sebagainya. Tidak lupa juga perisian 'driver' perkakasan sekiranya perkakasan (hardware) mengalami masalah ketidakserasian dengan sistem operasi. Perisian sebegini biasanya disertakan semasa baharu membeli komputer atau perkakasan.

Jika masalah berkaitan perkakasan (hardware)...

- Alat yang paling utama untuk masalah ini ialah pemutar skru (screw driver) yang biasanya bermata phillips).
- Anda juga memerlukan beberapa komponen atau perkakasan tambahan, terutamanya jika ingin melakukan diagnostik pada masalah tersebut.
- Anda juga mungkin memerlukan sebuah lagi komputer yang tidak mengalami kerosakan untuk tujuan diagnostik. Misalnya, menguji cakera keras (hard disk) komputer yang rosak pada komputer yang tidak rosak.
- Anda juga memerlukan perisian driver perkakasan terkini dari laman web (website) pengeluar (vendor)perkakasan berkenaan di Internet.
- Dalam beberapa keadaan yang lebih ekstrim, ada yang menggunakan bantuan pateri dan pemateri dalam membaiki perkakasan yang rosak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...