16 April 2007

Jerat siber menunggu si mata duitan

Sekarang sudah heboh di sana-sini orang bercakap mengenai pelaburan Internet. Tambahan pula isu ini sedang rancak dibahas dalam ahkbar-akhbar arus perdana. Antaranya soal status halal dan haramnya dari segi agama dan undang-undang. Tetapi dalam Internet fenomena baru sekelompok warga negara ini bukan isu baru. Jika tidak percaya, buka pelayar web, taip kata kuncinya (keyword) dan klik butang carian (search). Banyak yang boleh kita temui sumber-sumber yang ada kaitan dengan pelaburan, jualan langsung, dan pemasaran berbilang tingkat (MLM - Multi Level Marketing) dalam ruang siber ini.

Sebut sahaja, tapak web, laman blog (biasanya milik peribadi), forum perbincangan, malah e-mel juga tidak terkecuali. Anda mudah menemuinya secara sengaja atau tidak. Hal ini bukan perkara luar biasa kerana Internet dan kemudahan sampingannya banyak membantu dalam kegiatan bertunjangkan duit seperti tadi. Begitulah ragam Internet yang bukan sahaja boleh mewujudkan jaringan sosial dalam sekelip mata, bahkan juga jaringan bisnes yang sukar diketahui hujung pangkalnya. Jangan salahkan Internet, kerana teknologi ini belum cukup cerdik untuk membezakan aktiviti penggunanya yang berniat baik atau bermotif serong. Jadi, tidak mustahil jika ada kelompok yang cuba mengambil kesempatan terhadap ‘ruang gelap atau samar’ yang seiring dengan kebaikannya. Ruang inilah yang gemar diterokai pihak-pihak tertentu untuk mencuba jerat mereka. Golongan ini bukan hanya sekadar menunjukan kemahiran, tetapi turut meragut duit orang lain.

Buktinya, kita sudah sudah diperingatkan dengan laporan sahih dalam media cetak. Antaranya, kerugian kerana menyertai pelaburan internet, ditipu gara-gara terpikat dengan peraduan SMS temberang, duit dalam bank susut dirompak penyangak siber menggunakan teknik memperdaya (phishing) dan macam-macam lagi. Tidak terkecuali juga ada yang kreatif dengan menggunakan imej atau video (mengaibkan seseorang) sebagai bahan ugutan bagi mendapatkan duit. Sekali lagi, teknologi canggih seperti kamera video digital, kamera digital, dan telefon bimbit berkamera disalahgunakan. Internet pula dijadikan medan aktiviti gelap mereka. Agak membimbangkan juga apabila muncul teknologi baru yang mula meraih perhatian. Antaranya, teknologi komunikasi bersepadu (unified communication) yang turut menggabungkan komunikasi VoIP (suara di atas protokol Internet). Buat masa ini, ia sedang giat dipromosikan untuk kegunaan perniagaan atau syarikat besar.

Malangnya sudah ada pemangsa yang menggunakan teknologi VoIP ini bagi memperdaya mangsanya agar menyerahkan data sulit. Modus operandinya mirip penipuan e-mel atau tapak web (phishing). Disebabkan kegiatan menyalah guna teknologi ini tidak menampakkan kesudahannya, anda dinasihati supaya sentiasa berwaspada selalu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...