09 Jun 2007

Lahirnya Ubuntu Muslim Edition

UbuntuME adalah singkatan dari Ubuntu Muslim Edition. Ubuntu Muslim Edition adalah software bebas (free), satu sistem operasi sumber terbuka (open source OS) yang berasaskan distribusi (distro) popular Ubuntu Linux.

Apakah keistimewaan Ubuntu Muslim Edition ini? Ia adalah satu-satu sistem operasi di dunia yang mengintegrasikan perisian Islam seperti waktu solat, Al-Quran, penapisan kandungan internet dan lain-lain. Edisi istimewa Ubuntu ini begitu unik dengan pembaikan antaramuka pengguna grafik (GUI - graphical user interface), skrin permulaan yang kemas, log masuk GDM (Gnome Display Manager), kertas dinding (wallpaper) berunsurkan Islam dan senarai 'bookmark'Firefox untuk komuniti Muslim.

Apa itu Ubuntu?

luogoUbuntu adalah distribusi Linux yang popular saat ini, direkabentuk dengan tujuan untuk menggantikan Microsoft Windows sebagai sistem operasi yang paling banyak digunakan di dunia.

Ubuntu dibangunkan dari komponen yang keseluruhannya bersifat "open source", dengan modifikasi utama untuk kemudahan penggunaan dan menghijrahkan pengguna komputer yang telah terbiasa menggunakan Microsoft Windows, sebagaimana boleh dilihat disini. Nama Ubuntu berasal dari Bahasa Zulu yang berarti kemanusiaan, yang telah meresap kedalam budaya masyarakat Afrika Selatan sebagai “penghargaan bagi setiap individu”.

Apa itu Ubuntu Muslim Edition?

Ubuntu Muslim Edition adalah kumpulan program yang memberi ciri Islamik bagi distribusi Ubuntu dengan menambahkan perisian Islami (jadual solat, program pembelajaran Alquran, penapisan kandungan internet, dll.) disamping mengubah penampilannya agar lebih tampak Islamik.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...