30 Disember 2007

Sedia sistem sokongan untuk data dalam PC

Bayangkan maklumat serta data yang disimpan di dalam komputer peribadi (PC) anda hilang & lenyap apabila berlaku kerosakan / bencana pada cakera keras dalaman; pastinya ia adalah situasi paling menyedihkan kepada pemilik komputer. Bagi menangani masalah kehilangan maklumat penting yang disimpan di dalam PC, anda akan diberitahu langkah yang boleh dilakukan untuk menyimpan fail & maklumat penting iaitu menerusi kaedah sistem sokongan (backup).

Sistem sokongan fail adalah pendekatan mudah serta berkesan yang boleh dilaksanakan dengan hanya membuat salinan maklumat & data yang disimpan dalam cakera keras ke destinasi lain seperti cakera liut (floppy), cakera ZIP, pemacu USB flash & storan fail dalam talian. Bagaimanapun, pemilihan perkakasan untuk sistem sokongan itu bergantung kepada keperluan & persediaan dari segi masa untuk melakukan proses menyokong fail daripada cakera keras. Sekiranya penggunaan PC anda meliputi kegunaan untuk perniagaan yang beroperasi dari rumah, pengguna perlu memperuntukkan pelaburan lebih tinggi bagi pembelian sistem sokongan lebih stabil yang mampu melaksanakan aktiviti itu setiap hari. Untuk kegunaan biasa, aktiviti sokongan itu boleh dilakukan seminggu sekali yang kemudian disusuli dengan penyelenggaraan sistem sokongan lengkap bagi tempoh setiap 6 bulan. Sistem sokongan boleh dilakukan dengan membuat salinan fail / folder yang disimpan di dalam lokasi utama PC (kebiasaannya cakera keras) untuk dihantar ke perkakasan tambahan lain seperti cakera liut, cakera padat (CD), pemacu USB & cakera keras luaran. Selain itu, pengguna PC boleh melaksanakan proses sokongan fail menerusi utiliti sokongan Windows yang dilengkapi pada sistem operasi (OS) komputer. Bagi tujuan itu, pengguna boleh memulakan operasi sokongan dengan satu klik pada Start yang kemudian akan memaparkan All Programs. Pada All Programs, anda perlu melakukan beberapa langkah tertentu yang disusuli dengan carian folder aksesori, diikuti kelengkapan sistem (system tools) sebelum melakukan pemasangan aplikasi sokongan dalam program Backup.

Bagi pengguna baharu, anda disarankan untuk menggunakan kaedah Restore Wizard untuk memastikan proses pemasangan lengkap pada sistem komputer berjalan lancar. Apabila proses itu dilakukan dengan betul, anda hanya perlu mengikut arahan penetapan sistem sokongan seperti yang ditetapkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...