09 Januari 2008

Elaun pelatih Giat Mara naik


Pelatih Giat Mara Malaysia (Giat Mara) akan menikmati kadar elaun bulanan baru sebanyak RM270 berbanding RM100 sebelum ini, bermula sesi pengajian Januari ini. Kenaikan itu berikutan pelatih Giat Mara setanding dengan institusi kemahiran di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi walaupun mereka hanya memenuhi syarat minimum iaitu tahu membaca & menulis.

Kenaikan kadar elaun itu adalah yang pertama sejak pusat latihan berkenaan dibuka pada 1986. Kelulusan untuk menaikkan elaun itu sudah jelas, tetapi masih menunggu surat rasmi daripada Majlis Mara untuk menggalakkan lebih ramai lepasan sekolah menengah mengikuti kursus kemahiran. Mereka akan dilatih mengikut bidang kemahiran diminati seperti jahitan & sulaman, kimpalan & elektrikal dalam masa 6 bulan dan ditanggung sepenuhnya Mara serta diberikan elaun bulanan.

Graduan yang berminat menceburkan diri dalam bidang perniagaan selepas tamat pengajian tetap menerima elaun bulanan sehingga 6 bulan bagi memastikan mereka mampu menguruskan perniagaan dengan baik. Graduan berminat menjadi usahawan selepas tamat pengajian akan diberi sokongan padu & khidmat nasihat malah elaun bulanan akan dilanjutkan selama 6 bulan atau perniagaan mereka sudah mencapai keuntungan.

Kejayaan Giat Mara melahirkan lebih 200,000 graduan di seluruh negara membuktikan mereka yang tidak cemerlang dalam peperiksaan boleh berjaya dalam bidang kemahiran. Kerajaan membina 15 Giat Mara & dijangka siap pada Julai 2008 bagi menambahkan bilangan kepada 189 di seluruh Malaysia. Kerajaan menggalakkan pensyarah Giat Mara menjalani latihan secara intensif bagi melahirkan graduan berjaya dalam bidang perkhidmatan & pembuatan. Penyelarasan ini penting bagi memastikan pengajar & pelatih mendapat manfaat yang sama malah ibu bapa perlu membuka minda untuk menghantar anak mereka mengikuti kursus di Giat Mara.

2 ulasan:

  1. Tanpa Nama21 April, 2008

    betul ke alaun tahun nie naik tapi setahu saya sda sesetengah pusat mereka tidak ikut .mereka tetap bagi elaun rm1oo.nie namanye menipu dan tidak tepati janji.

    BalasPadam
  2. adakah benar? berita tersebut juga disiarkan di media massa.

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi melawat dan memberi komen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...