15 Februari 2008

Kaedah berkesan merancang kerjaya masa depan

Anda tentu kecewa apabila permohonan pekerjaan anda ditolak. Hal ini mungkin berpunca daripada surat iringan serta resume yang dihantar tidak menarik perhatian majikan ataupun permohonan tidak memenuhi syarat seperti yang dikehendaki. Hal ini sering terjadi apabila anda tidak meneliti iklan sesuatu pekerjaan dengan berhati-hati sehingga berlaku kesilapan. Mungkin juga kelulusan akademik anda tidak melayakkan anda memohon jawatan berkenaan serta pelbagai perkara lain berkaitan seperti kemahiran atau pengalaman.

Anda tidak boleh mengharapkan majikan untuk berbuat demikian untuk anda. Jika suatu ketika dahulu, ibu bapa menentukan kerjaya anak mereka, lain pula halnya dengan hari ini. Ibu bapa bersikap liberal & memberi peluang kepada anak menentukan karier mereka sendiri. Sebagai ibu bapa mereka seharusnya memberikan pandangan, bimbingan & maklumat tentang kerjaya dan masa depan mereka. Perancangan teliti penting untuk menentukan kerjaya seseorang. Kita perlu faham apakah kehendak organisasi, industri serta keperluan sumber tenaga pada masa depan. Situasi yang ideal boleh berlaku apabila pihak universiti mula bekerjasama dengan majikan dalam menentukan keperluan pekerjaan pada masa akan datang. Ini bagi mengelakkan keadaan ketidakseimbangan dalam permintaan & pengeluaran pekerjaan.

Salah satu cara merancang kerjaya anda ialah dengan membuat satu garisan lurus & mulakan titik kerjaya seiringan dengan umur anda & gaji tahunan iaitu setelah anda mendapat ijazah. Buat andaian jangka hayat anda ialah 70 tahun. Anda sendiri boleh membuat perancangan seperti di atas sambil membincangkan masa depan & apa yang perlu dilakukan bagi mencapai matlamat itu. Matlamat yang jelas & teliti mampu membawa kejayaan. Tidak semua perancangan yang diatur lancar, kadangkala anda menghadapi perubahan atau dihantar ke tempat yang anda tidak jangkakan & sebagainya. yang penting petunjuk tersebut boleh membantu anda menghadapi segala rintangan dalam kerjaya anda.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...