02 Mac 2008

Masalah tidur

Definisi masalah tidur:

Gangguan waktu tidur yang merangkumi kesukaran mengantuk atau tidur, mengantuk pada waktu yang tidak sesuai, tempoh tidur yang berlebihan atau peri laku luar biasa berkaitan dengan tidur seperti mengigau, berjalan, bercakap & sebagainya.

Masalah tidur disebabkan:

-Insomnia (kesukaran atau ketidakupayaan untuk tidur sama ada sekejap atau kronik).
-Narcolepsi (serangan mengantuk yang keterlaluan secara mengejut atau tiba-tiba tidak terkawal, biasanya secara sekejap-sekejap & biasanya diikuti oleh paralisis dan bayang-bayangan).
-Apnoe Tidur (pernafasan terhenti sekejap-sekejap ketika tidur disebabkan gangguan saluran udara atau gangguan pada pusat pernafasan dalam otak).
-Salah tanggapan mengenai waktu tidur (keadaan yang mana seseorang menganggap dirinya tidak cukup tidur meskipun sebenarnya tidurnya telah mencukupi).
-Parasomnia ketika tidur (menggigit & mengunyah gigi ketika tidur, menggoyang kepala atau tangan & badan, pergerakan kerap anggota badan & sindrom kaki tidak duduk diam, mengigau atau berjalan ketika tidur).
-Masalah tidur di kalangan bayi atau kanak-kanak (kencing malam, gangguan atau pernafasan terhenti & mimpi ngeri atau ketakutan ketika tidur).
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...