02 Mac 2008

Pengendalian tetikus yang cermat

Pengguna produk komputer yang dilengkapi tetikus (mouse) pastinya tidak menyedari kaedah pengendalian yang betul mampu mengelakkan ketegangan & tekanan terhadap tangan mereka untuk tempoh jangka panjang. Sehubungan itu, kita akan diketengahkan langkah yang perlu diambil bagi mengelakkan kecederaan apabila menggunakan tetikus. Ia juga turut merujuk kepada penggunaan peranti lain seperti bebola trek (track ball), pad sesentuh (touch pad), & pen navigasi produk digital.

Apabila menggunakan tetikus, anda hanya perlu mengendalikannya dengan menggerakkannya secara perlahan dalam kawasan yang kecil berikutan keupayaannya mengajukan titik utama tugasan dengan lebih cekap. Elakkan daripada terus menolak produk terbabit pada ruang sempadan terlalu besar & seterusnya akan memenatkan anda. Kendalikan tetikus dengan menggunakan siku pada keadaan pergelangan tangan yang berada menjurus ke arah menegak. Posisi ketika memegangnya juga perlu berada pada paras yang sama dengan siku disokong permukaan pad tetikus (mouse pad) yang rata iaitu antara 1 - 2 inci pada ketinggian melebihi papan kekunci (keyboard).

Pergelangan tangan perlu dilindungi dengan memastikan kedudukan yang tepat ketika memegang tetikus itu disokong ruangan bebas telapak tangan. Elakkan daripada menekan tetikus menggunakan pergelangan tangan yang boleh mengakibatkan peredaran darah utama iaitu di kawasan nadi darah sering diambil terganggu. Penggunaan tetikus secara tidak berhati-hati boleh mengakibatkan peredaran darah di kawasan itu terjejas & boleh mengundang bahaya. Kini, pengeluar papan sokongan tetikus turut menghasilkan prosuk yang mampu menyokong pergelangan tangan bagi membolehkan segmen badan terbabit direhatkan ketika melayari komputer menggunakan tetikus. Anda tidak digalakkan menggunakan produk seumpamanya kerana ia boleh menyebabkan tekanan 2 kali ganda kepada aliran darah lebih lancar.

Pergerakan tangan ketika mengendalikan tetikus juga tidak perlu dihadkan ketika anda duduk di kerusi yang mempunyai segmen ruangan rehat tangan. Pemilihan reka bentuk tetikus yang sesuai juga penting bagi mengelakkan sebarang tekanan pada tangan. Pemilik tetikus disarankan supaya membeli produk yang menawarkan reka bentuk lebih bersimetri & bukan pada rekaan lengkungan yang melampau. Malah, disarankan juga untuk anda menggunakan tetikus lebih besar berbanding rekaan kecil yang boleh didapati di pasaran ketika ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...