31 Oktober 2012

Cara Pemanduan Wanita Bahaya?

Antara senario yang sering dilakukan oleh segelintir pemandu wanita:-

Menukar lorong secara teragak-agak

Mungkin disebabkan kurang keberanian atau keyakinan untuk menukar haluan ke lorong bersebelahan, membuatkan ada pemandu wanita teragak-agak untuk berbuat demikian. Perkara ini boleh membuatkan pemandu di belakang mungkin tidak dapat mengagak apa yang anda ingin lakukan, sama ada mahu kekal di lorong asal atau beralih ke lorong lain. Untuk mengelakkan salah faham berlaku di jalan raya, pastikan anda menggunakan signal sebagai tanda anda ingin menukar lorong. Selepas memastikan tiada kenderaan lain di lorong berkenaan (jangan lupa untuk selalu melihat keadaan jalan melalui cermin pandang belakang dan cermin sisi) dan selamat, barulah anda menukar haluan.

English: A woman driving a white Ford Taurus w...
English: A woman driving a white Ford Taurus westbound into the setting Sun on East Geer Street in Durham, North Carolina. (Photo credit: Wikipedia)
Leka sewaktu berhenti di lampu isyarat

Ada segelintir pemandu wanita yang mengambil kesempatan untuk bersolek atau sekadar membetul-betulkan tudung rambut sewaktu berhenti di lampu isyarat. Perbuatan ini ada kalanya melekakan. Lantas apabila lampu isyarat bertukar ke warna hijau, anda ‘tidak’ peka dengannya. Maka kenderaan belakang akan membunyikan hon, barulah anda menyedari dan tergesa-gesa untuk meneruskan pemanduan. Semasa memandu, kita harus sentiasa peka dengan keadaan sekeliling. Biarpun berhenti di persimpangan lampu isyarat dan terasa seperti agak lama ia mahu bertukar ke warna hijau, namun anda harus bersedia. Elakkan daripada melakukan perkara yang membuatkan anda mudah terleka.

woman talking on cellphone driving SUV who spe...
(Photo credit: Sidereal)
Keluar simpang secara mendadak atau melulu

Sudahlah tidak memberikan signal, keluar simpang secara mendadak atau melulu memang boleh membahayakan anda sendiri dan pengguna jalan raya yang lain. Mungkin ada berasa yakin, tiada kenderaan lain ketika itu.Tetapi ada kalanya anda kurang ‘perasaan’ kemungkinan besar terdapatnya kenderaan lain terutamanya motosikal. Oleh ltu, pastikan anda berhenti seketika di simpang berkenaan (jika tiada lampu isyarat), tengok kiri, kanan dan hadapan. Jika selamat, barulah anda boleh meneruskan perjalanan. Tetapi ingat, pastikan anda menggunakan signal untuk membelok.

Memandu agak perlahan di lorong kanan

lni merupakan antara satu kesilapan yang nyata iaitu memandu agak perlahan di lorong kanan. Umum mengetahui, lorong kanan untuk pemandu yang memandu laju. Jadi usah berada di lorong berkenaan, jika anda memandu perlahan. Beri laluan kepada pengguna jalan raya yang lain untuk menggunakan lorong kanan. Dan anda beralihlah ke lorong kini. la lebih selamat dan tidak menyusahkan orang lain.

Kurang berkeyakinan ketika melalui bulatan

Teragak-agak atau kurang berani untuk meneruskan perjalanan ketika rnelalui bulatan antara salah satu kelemahan segelintir pemandu wanita. Memang anda patut berhati-hati tetapi jika anda mengambil masa yang lama untuk rnelepasi bulatan tersebut, ia akan mengundang rasa tidak puas hati pemandu di belakang. 
My girl driving my compact
My girl driving my compact (Photo credit: endii 33)

Jarang menggunakan signal

Rasanya ini bukan tabiat segelintir pemandu wanita tetapi juga melibatkan kaum lelaki. Tahukah anda, tidak memberikan isyarat untuk membelok, memotong atau pun apa jua keadaan yang perlu menggunakan signal, ia bukan saja menyusahkan pengguna jalan raya yang lain tetapi juga boleh membahayakan pemanduan anda. Jadi, disiplinkan diri anda menggunakan signal di dalam pemanduan!

Masalah parkir kenderaan

Perkara yang ada kalanya menyulitkan keadaan ialah memparkirkan kenderaan. Terutamanya yang melibatkan petak parkir sisi atau ‘side parking'. Namun ada juga segelintir pemandu wanita yang memarkir kenderaan di petak biasa tetapi terlajak memasuki petak di sebelah. Ada iuga yang parkir secara mengundur dah terlanggar tembok, dinding atau apa-apa objek di belakang. ltu perkara normal. Tetapi tidak semua pemandu wanita begitu bukan?
From English Wikipedia. Girl pretendnig to dri...
From English Wikipedia. Girl pretendnig to drive a toy car. (Photo credit: Wikipedia)

-BH 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...