28 November 2012

Tip Asas Penjagaan Bahagian Motosikal

Antara kita sebagai pengguna motosikal langsung tidak mengambil berat atau menjaga tempoh servis yang betul setiap hari atau hujung minggu, kita hidupkan enjin dan terus menunggang. Tahukah anda ada beberapa bahagian yang harus diperiksa setiap kali sebelum memulakan perjalanan. Ini bagi memastikan motosikal anda selamat untuk ditunggang sama ada ke tempat kerja mahupun berkonvoi di hujung minggu.

Saya ingin berkongsi tip untuk penjagaan bahagian penting pada motosikal terutamanya yang berusia dua tahun ke atas atau perlu menempuhi perjalanan yang jauh setiap hari. la penting dan harus diambil perhatian sewajarnya demi menjamin keselamatan ketika menunggang.

Saluran getah minyak

Pastikan ia tiada kebocoran, rosak atau kembang .Sekiranya terdapat tanda-tanda kebocoran atau bau minyak, jangan tunggu lama dan terus ke bengkel berhampiran untuk menukar yang baru.

Brek

lni antara bahagian terpenting bagi memastikan keselamatan terjamin. Periksa tekanan brek depan dan belakang, minyak brek mencukupi, lapisan brek (break pad) atau servis setiap enam bulan. Pastikan juga lampu brek menyala bila ditekan.

Tayar

Periksa tekanan angin mencukupi mengikut bacaan yang tepat pada tayar depan dan belakang. Tayar harus ditukar sekiranya terdapat rekahan terutama pada usia hampir setahun atau sering menggunakannya untuk perjalanan yang jauh. Gunakanlah tayar yang bermutu tinggi terutama bagi mereka yang kerap berkonvoi atau suka menunggang laju demi menjamin keselamatan ketika menunggang.

Minyak enjin

Paras minyak enjin harus diperiksa agar tepat dan mencukupi. Enjin tidak akan bermasalah sekiranya penjagaan atau pertukaran minyak dilakukan mengikut masa atau jarak kilometer yang telah ditetapkan. Ini amat penting untuk memastikan kelancaran dan ketahanan enjin yang lebih baik. Penggunaan minyak enjin yang berjenama adalah digalakkan untuk kelancaran yang berpanjangan.

Rantai motor

Semburkan minyak rantai motor anda dengan penyembur minyak rantai pada setiap 300km perjalanan atau dua hari sekali. Rantai kering atau berkarat akan merosakkan sprocket atau boleh menyebabkan rantai putus. Rantai yang terlalu lama digunakan atau longgar, keras, berkarat dan sebagainya harus ditukar bersama sprocket depan dan belakang. Rantai harus diikat tidak terlalu ketat atau longgar.

Tali kabel

Periksa kesemua tali kabel iaitu brek, klac dan minyak. Pastikan kelembutan bila ia ditarik. Ini penting kerana tali kabel yang keras dan berkarat akan menyebabkan ia putus atau keras bila ditarik dan akan mengganggu kelancaran penunggangan.

Lampu dan bateri berfungsi

Seelok-eloknya periksa lampu hadapan, belakang dan lampu membelok sebelum memulakan perjalanan. Ini amat penting terutama ketika menunggang sewaktu hujan. Jangka hayat bateri yang dijaga dengan betul ialah antara satu hingga dua tahun sahaja. Sila periksa tarikh terakhir yang anda tukar.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...