18 April 2007

Parlimen Perancis pilih Ubuntu Linux

Parlimen Perancis telah memilih Ubuntu sebagai komputer desktop untuk ahli-ahli parlimen dan para pembantunya.

Parlimen Perancis membuat keputusan untuk menggantikan kesemua sistem operasi (OS) dari Windows kepada distribusi Linux untuk kesemua 1,154 buah komputer sebelum bermulanya sesi parlimen yang akan datang pada bulan Jun ini.

Sisitem operasi Linux Ubuntu ini akan dimuatkan dengan beberapa pakej sumber terbuka seperti suit produktiviti OpenOffice.org yang didatangkan dengan Ubuntu, termasuk pelayar web (web browser) Mozilla Firefox.


ubuntuLangkah ini dilihat sebagai satu galakan kepada pembangun aplikasi sumber terbuka (open source). France Telecom, firma perkhidmatan IT, Bull dan INRIA, sebuah institut penyelidikan sains komputer adalah antara badan pelaksana di bawah konsortium sumber terbuka ObjectWeb ini.

Ubuntu merupakan distribusi Linux yang amat popular di kalangan pengguna-pengguna utama komputer. Perisian ini berasaskan kepada Debian dan ditaja oleh Canonical.

Distribusi Ubuntu ini berbeza dengan SuSE kepunyaan Novell dimana Ubuntu menyediakan pemuat turunan kod-kod pelaksanaan secara percuma dan mengundang sesiapa saja untuk melibatkan diri di dalam pembangunan perisian ini yang tidak dilakukan oleh SuSE.

Red Hat pula menawarkan distribusi Linux desktop dan memerlukan langganan berbayar untuk sebarang muat turun terhadap fail-fail pelaksanaan perisian pelayan (server) mereka. Novell menawarkan SuSE sebagai muat turun percuma, tetapi mengenakan bayaran untuk pengemaskiniannya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...