14 April 2008

Kaedah menonton video dalam talian

Menonton video dalam era ini tidak hanya terhad menerusi penggunaan kelengkapan digital televisyen saja, khususnya dengan kelahiran pelbagai kelengkapan paparan digital lain mampu menawarkan aspek penyampaian menyamai atau mendahului sistem sebelumnya. Antara kelengkapan teknologi maklumat (IT) lain yang dimaksudkan adalah penggunaan sistem komputer yang mampu menawarkan sistem sambungan bertenaga pada prestasi penyampaian yang mengasyikkan.

Keberkesanan sistem penyampaian menerusi perisian cakera padat (CD) & DVD itu sudah mengalami evolusi teknologi yang memberangsangkan apabila ia memberi peluang kepada pengguna Internet menikmati siri video pilihan dalam paparan web. Video web yang ditawarkan pula terdiri daripada rangkaian video muzik, wayang, klip permainan elektronik, filem pendek, ceramah, temubual khas termasuk perlawanan bola sepak membabitkan pasukan pilihan. Ia menjadi semakin popular apabila disokong dengan sistem sambungan jalur lebar yang mampu menampung kapasiti saiz fail video yang besar untuk tempoh pemindahan pendek. Video dalam talian boleh ditonton pada laman web menerusi sambungan jalur lebar (broadband) bagi proses yang dikenali sebagai aliran (streaming), iaitu kaedah teknologi yang membenarkan pengguna untuk menonton video & pada masa sama data dipindah ke komputer peribadi (PC) tanpa disedari.

Bagaimanapun, sekiranya pelayar video dalam talian ditutup, ia tidak akan disimpan di dalam PC & memerlukan pengguna untuk memulakan proses muat turun semula. Berbeza dengan proses muat turun video, pengguna perlu menunggu sehingga failnya dipindahkan sepenuhnya ke dalam PC sebelum anda berpeluang untuk menonton video lengkap itu. Perlu diingat proses muat turun fail video sering dikenakan bayaran & ada di kalangan pembekal fail itu menghadkan tempoh masa tontonan dalam usaha menjana keuntungan. Sekiranya anda masih keliru kaedah penyampaian menerusi web, contoh terbaik yang dapat dilihat adalah menerusi aplikasi YouTube yang semakin popular di kalangan pelayar Internet era ini. Platform YouTube itu dibangunkan pada asas pemain Flash dengan membolehkan anda menonton video yang dimiliki pihak lain di samping berpeluang untuk berkongsi video sendiri.

Pemilihan fail video YouTube pula dibahagikan kepada kategori komedi, hiburan & muzik yang boleh digunakan untuk mencari fail tertentu yang disimpan di kalangan ahli komuniti perkongsian fail video itu. Malah, pembangunan platform yang dilengkapi arkib bertenaga itu membolehkan pengguna untuk menonton jaringan perlawanan bola sepak pada kualiti paparan yang bertenaga. Perkembangan teknologi global ketika ini tidak menghadkan sistem penyampaian yang hanya tertumpu kepada program YouTube kerana pelbagai platform video turut dibangunkan pentadbir laman web untuk pengguna seumpamanya. Antara fail video yang boleh ditonton pada aplikasi video web termasuk .avi, .mov, .wmv, .mpg, & .mpeg. Kepada pengguna video web yang bertanggungjawab, anda turut disaran untuk berkongsi kandungan fail video dalam memastikan kesinambungan laluan baru itu diperkembangkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...