24 Disember 2007

Krisis identiti landa pemikiran, jiwa belia

Golongan belia sekarang menghadapi krisis identiti apabila pengaruh fesyen dan hiburan kini mula melanda mempengaruhi mereka di seluruh tanah air. Pelbagai identiti baharu mulai menjajah pemikiran golongan anak muda kita dewasa ini termasuk pemakaian anting-anting di kalangan lelaki. Krisis identiti ini mungkin antara penyebab berlakunya gejala sosial di kalangan anak muda sama ada di bandar mahupun luar bandar.

Ia mula membawa masalah kepada masyarakat & dikhuatiri jika tiada usaha mengurangkan gejala itu dikhuatiri akan menjadi penyakit berjangkit yang sukar diatasi. Pemikiran belia yang rapuh menjadikan mereka mudah dipengaruhi budaya songsang ini. Pengaruh Barat dianggap moden menyebabkan mereka lebih cenderung mencuba. Mereka tidak mahu berfikir bahawa apa yang cuba dipraktikkan itu sebenarnya rancangan untuk memusnahkan kehidupan tradisi mereka yang mempunyai nilai hidup yang baik & berbudaya tinggi. Kegilaan remaja yang taksub kepada hiburan adalah kaedah terbaik untuk Barat memainkan agenda mereka untuk melemahkan iman anak muda kita menerusi pengenalan pelbagai ikon & corak hiburan. penggita hiburan kita, sama ada golongan muda atau dewasa begitu cepat terpengaruh dengan arus pemodenan yang kononnya paling terkini yang dibawa media Barat tanpa memikirkan implikasi terhadap bangsa & budaya sendiri.

Lihat saja penggiat seni lelaki negara kita kebelakangan ini, ketulenan kelakian mereka boleh dipertikaikan apabila mula bersubang. Subang atau anting-anting dalam budaya hidup masyarakat kita adalah aksesori dipakai kaum wanita. Apakah nilai moral ini juga mahu disamakan dengan 'mak nyah'? Yang lebih pelik kita tidak faham apakah rasional memakai subang. Persoalan yang sering saya tertanya-tanya adakah sah mereka mengambil air sembahyang dalam keadaan itu? Jadi mahukah masyarakat melihat lebih ramai anak muda & remaja memakai anting-anting di telinga sebagai budaya baharu dalam masyarakat kita pada masa depan?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...