26 September 2012

PERODUA Bakal Bangunkan Bandar Mini Automotif Di Rawang

Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (PERODUA) akan membangunkan bandar mini automotif berhampiran ibu pejabatnya di Sungai Choh, Rawang. Ia bakal membabitkan pembangunan kediaman mampu milik daripada teres, apartmen serta rangkaian lot kedai dan pejabat. Sebagai permulaan, kediaman yang dibina dalam projek yang belum dimuktamadkan nilai pelaburannya itu dikhususkan untuk semua peringkat kakitangan yang berkhidmat di kilangnya, sebelum diperluaskan secara beransur kepada pembeli luar. Matlamat utama pembangunan projek itu untuk mengurang dan menyelesaikan masalah kakitangan PERODUA yang tinggal dan menyewa jauh dari kilang dan ibu pejabatnya.
Front-side shot of a first generation, third f...
Front-side shot of a first generation, third facelifted Perodua Kancil, in Seri Kembangan, Selangor, Malaysia. (Photo credit: Wikipedia)

Tarik bakat muda

Ia juga bertujuan menyediakan faktor tarikan baru untuk menarik bakat muda, khususnya dalam kalangan eksekutif untuk berkhidmat dengan penuh dedikasi bersama syarikat pengeluar kereta kedua nasional berkenaan. PERODUA juga berharap projek ini mampu memberi nafas baru dan boleh mewujudkan kesan gandaan dari segi aktiviti ekonomi sama ada peluang perniagaan dan pekerjaan kepada penduduk Sungai Choh dan kawasan sekitar.
Front-side shot of a first geneacelift (a very...
Front-side shot of a first geneacelift (a very minor one to be precise) Perodua Rusa, in Kajang, Selangor, Malaysia. (Photo credit: Wikipedia)

Manfaatkan kawasan sekitar

Dijangka projek itu apabila dilaksanakan bakal memanfaatkan penduduk sekitar Bukit Sentosa, Bukit Beruntung, Sungai Buaya dan Sungai Choh yang menjangkau hampir 100,000 orang. Projek ini masih pada peringkat perbincangan dalaman, manakala konsep dan kaedah serta jumlah unit kediaman yang bakal dibangunkan masih belum dimuktamadkan. Meskipun PERODUA akan membangunkan projek bandar mini automotif itu, ia tidak bermakna syarikat berkenaan menyimpang daripada perniagaan terasnya, iaitu pembangunan dan pengeluaran kereta.
The front of a first generation Perodua Viva (...
The front of a first generation Perodua Viva (EZ), in Pudu, Kuala Lumpur, Malaysia. (Photo credit: Wikipedia)
Keluarkan struktur bahagian

Sementara itu, PERODUA akan membangun dan mengeluarkan struktur bahagian atas badan kereta untuk modelnya dalam tempoh satu hingga dua tahun ini. Struktur bahagian yang bakal dikeluarkan vendor tempatan yang bertauliah itu, katanya, akan menggantikan struktur sama yang dieksport kumpulan dari Jepun ketika ini. Langkah berkenaan akan mengurangkan kos perbelanjaan syarikat, khususnya tukaran mata wang asing. Ia juga secara tidak langsung mampu meningkatkan peningkatan penggunaan struktur panel yang dihasilkan oleh vendor tempatan.
Front-side shot of a first facelifted Perodua ...
Front-side shot of a first facelifted Perodua Kelisa, in the Golden Triangle, Kuala Lumpur, Malaysia. (Photo credit: Wikipedia)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...